torsdag 5. desember 2013

Dagens ord: Å LESE

Å lese, leser, leste, har lest.

7 kommentarer:

  1. For oss som ikkje har norsk som morsmaal, kunne du forklara. . . Kva er forskjellen mollom "aa lesa" og "aa studera" naar ein er student of eksamane dukker opp i slutten av semesteret? Takk.

    Stokes Schwartz

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi bruker "å studere" som det å gå på skolen. Som: "Jeg studerer norsk". "Å lese" er når vi åpner en bok og leser fra den. :-) "Å lese til eksamen" for eksempel, da leser du bøkene og notatene du har gjort gjennom året du studerte. ;-)

      Slett
    2. Tusen takk, Elin. Eg elskar bloggen din for resten. Ganske interessant og goey.

      Venleg helsing,

      Stokes

      Slett
  2. Å lese, eg les, eg las, har lese.
    Slik snakkar me her på søre Sunnmøre,

    SvarSlett
  3. Løten, Hedmark:
    Å læsa, læs, les, har lesi eller har læsst

    SvarSlett
  4. Å læssa, les, las, ha lesse. Slik snakket vi da jeg var barn... nå vil de fleste av mine elever si Å læs, læs, læst, ha læst, for slik snakker se i byen.. Trist, men sant.
    Hilsen Trønderen

    SvarSlett
  5. Å læse, læs, læste, har læst (Nord-Troms)

    SvarSlett